Enorm bedankt voor jullie bijdrage aan onze Kilimanjaro actie!

Dankzij jullie hebben wij €2.363,50 voor het Slokdarm- & Maagkanker (SLMK) Fonds opgehaald! Dit geweldige bedrag zal ingezet worden ten behoeve van de Tiger studie, uitgevoerd in het AMC onder leiding van gastro-intestinaal en oncologisch chirurgen dr. Mark van Berge Henegouwen en dr. Suzanne Gisbertz.

ONS AVONTUUR

De Kilimanjaro op voor slokdarmkanker!
Daar staan we dan, aan de voet van de grootste vrijstaande berg van de wereld en het hoogste punt van Afrika. Met een lading warme kleding, kampeerspullen, eten voor een week, een groep dragers, twee gidsen en een gezellig stel uit België gaan we het avontuur tegemoet: op naar de top! Hier hebben wij al die tijd naar toegeleefd, over gedroomd en geld voor ingezameld.

De eerste stappen
Met onze camera leggen we de eerste stappen vast, terwijl een stel apen ons verwelkomt op de berg. Met een lekker zonnetje op onze gezichten en onze waterzakken gevuld lopen we in een langzaam tempo over de verharde weg omhoog. Maar al snel gaat deze weg over in een kronkelig bospad, omgeven door jungle. Het is prachtig: we zien lianen en mooie oranje bloemen die fel afsteken bij al het groen om ons heen. We worden tijdens de wandeling voortdurend ingehaald door dragers, die ons groeten met een vriendelijk “jambo!”. De dragers zorgen ervoor dat de tenten bij aankomst voor iedereen klaar staan.. Samen lijken we wel een grote avontuurlijke familie! Een familie met een vast gareel: overdag wandelen en bij aankomst in het kamp direct registreren, een foto bij het kampbord maken en jezelf wassen met een teiltje met warm water. De kok voorziet ons vervolgens van heerlijke soep en een stevige warme maaltijd, waarna we niet te laat naar bed gaan. Maar niet voordat we een briefing voor de volgende dag hebben gehad en nog een laatste blik op de geweldige sterrenhemel werpen. Met een voldaan gevoel kruipen we in onze warme slaapzakken. “Lala salama!”
Klimmen en klauteren
We komen tijdens onze tocht naar de top allerlei soorten paden tegen. Van het verharde pad van het begin, tot aan bospaden, zandwegen en grote rotswanden. Vooral de Barranco, of ook wel breakfast wall, is indrukwekkend. Hier moeten we echt klimmen en klauteren om naar boven te komen. Voordat we het weten stijgen we op het begin van de vierde dag al 257 meter. Met als beloning een prachtig uitzicht, tussen een oneindig wolkendek met een stimulerend uitzicht op de top. Die top komt nu wel echt dichtbij!

Vrijheid
Dag 4 en 5 staan in het teken van acclimatiseren, we lopen gevarieerd tussen 3750 en 4673 meter hoog. Dit zorgt ervoor dat ons lichaam kan wennen aan de hoogte, voordat we aan de top dag beginnen. Na een korte, toch wel spannende nacht trekken wij al onze kleding over elkaar aan die we mee hebben genomen. Als we ons laatste kopje thee op hebben, beginnen we rond middennacht aan het grote avontuur. De donkere nacht is verlicht door duizenden flikkerende sterren en de hoofdlampjes van andere klimmers. In een lange stroom komen we stap voor stap dichterbij de Uhuru peak: de top van de vrijheid. Helaas moeten onze Belgische vrienden halverwege omkeren. Wij klauteren langzaam maar moedig door. Naarmate we hoger komen neemt onze misselijkheid toe. Gelukkig kunnen we met wat extra tussenstops verder. We zijn inmiddels 7 uur aan het klimmen als de weg minder stijl wordt. Nog maar een uur dan zijn we er! Aangemoedigd door andere klimmers bereiken we om 8 uur ’s morgens ons doel: de Uhuru Peak. Na 5 dagen ploeteren zien we de mooiste zonsopgang die wij ooit hebben gezien. Tussen de gigantische gletsjers beseffen we het: we hebben het gehaald, we zijn op het topje van Afrika. Een fantastisch gevoel van vrijheid en overwinning maakt zich van ons meester. En dat dankzij onze 'familie' die ons er doorheen heeft gesleept.
Daling en besef
Eenmaal op de top aangekomen vertelt onze gids dat we snel weer naar beneden moeten. Een beetje naïef, maar tot op dat moment zijn wij nog niet met de afdaling bezig geweest. Er volgt een wandeling van rond de 4 uur waarna alle porters en de twee Belgen ons hartelijk binnenhalen. We krijgen een half uurtje om iets te eten en ons op te frissen voordat we verder afdalen naar 3100 meter hoogte. Compleet gesloopt en met pijnlijke voeten slenteren wij naar beneden. Hoe lager wij komen hoe beter we ons gaan voelen, dus aan het eind van dag zitten we moe maar voldaan aan een heerlijke overwinningsmaaltijd. We slapen als roosjes. Na een heerlijk ontbijt en als we alle spullen hebben ingepakt rest ons de laatste afdaling van 4 uur door de jungle van de Kilimanjaro. En zoals we begonnen, zo eindigen we ook: de laatste stappen de berg af worden vereeuwigd en onze hoofdgids reikt ons een certificaat uit. We verlaten ons bergavontuur door met onze nieuwe ‘familie’ in een busje naar Arusha te rijden. Eenmaal bij het zwembad, met een Kilimanjaro biertje in onze hand, begint het besef langzaam te komen. We hebben het gehaald! Niet alleen voor onszelf, maar ook voor de toekomst voor mensen met slokdarmkanker.

Foto-album Sascha & Naomi

Kilimanjaro

De Kilimanjaro is een bergmassief in de gelijknamige regio in het noordoosten van Tanzania. Het massief bestaat uit drie aaneengesloten stratovulkanen die in de periode tussen 2,5 miljoen en 150 000 jaar geleden zijn ontstaan: de Shira, de Mawenzi en de Kibo. De Shira is de oudste van deze drie. Deze uitgedoofde vulkaan is voor een groot deel ingestort en bestaat enkel nog uit een gekartelde bergkam. De later ontstane Mawenzi, inmiddels eveneens uitgedoofd, is de op twee na hoogste berg in Afrika. De jongste vulkaan van de Kilimanjaro is de Kibo, een slapende vulkaan. Met 5895 meter is dit de hoogste berg van Afrika. De top van de Kibo is over een oppervlakte van ruim elf vierkante kilometer bedekt met gletsjers en ijsvelden.

Hoogte: 5.895 m
Eerste beklimming: 1889
Prominentie: 5.885 m
Bergketen: Eastern Rift mountains
Eerste beklimmers: Ludwig Purtscheller, Hans Meyer
(klik op de afbeelding voor een vergroting)

Contact informatie

Heeft u een vraag aan ons?

Vul onderstaand formulier in, en wij nemen zo snel mogelijk contact met u op.